Z kratkami czy bez kratek

23 lipca 2009

Przedsiębiorcy niewielkich firm często decydowali się na auta osobowe z tak zwanymi kratkami, ponieważ koszty ich zakupu były znacznie mniejsze niż samochodów osobowych bez kratek. W ostatnim okresie tendencje leasingowe podobnych aut znacznie wzrosły.

Do 2000 roku auta z kratkami stanowiły około 1 procenta umów leasingowych, ale już trzy lata później wartość aut osobowych z kratkami oddanych w leasing wzrosła do 320 milionów złotych i nadal rosła. Dlaczego takie auta są tańsze od zwykłych aut osobowych? Dlatego ponieważ firmy leasingowi kupujące auta osobowe i następnie przekazujące je w leasing mogą odliczyć płacony przy zakupie podatek VAT. Wcześniej ani leasingodawca, ani tym bardziej leasingobiorca zrobić tego nie mogli. Sprawiło to, że leasing samochodów osobowych stał się bardziej dla firm atrakcyjny. Nic więc dziwnego, że zapotrzebowanie na tego typu auta tak znacznie wzrosło. Niestety ostatnio ukazała się informacja o likwidacji ulg dla samochodów z kratkami. Jest to zdecydowanie zła wiadomość dla przedsiębiorców niewielkich firm, które i tak nie mogą liczyć na zbyt wiele, a jeszcze do tego zabiera się im jedną z ostatnich ulg, jakie firmy te jeszcze mają.

– To skandal, taka decyzja to jeszcze jeden dowód na to, że rządowi zależy jedynie na pieniądzach i zniszczeniu małych firm – denerwuje się jeden z szefów niewielkiej firmy spożywczej Dla państwa są to w sumie niewielkie pieniądze, dla nas wielka ulga podatkowa. Przecież to my, małe i średnie przedsiębiorstwa dajemy najwięcej do budżetu państwa. Dlaczego więc rząd zarzyna kurę, która znosi złote jajka.

W związku z tą decyzją leasing samochodów osobowych dla firm z pewnością straci na tej decyzji, ale nie zniknie z rynku leasingowego z kilku przyczyn.

„ Do niedawna osoby fizyczne nie prowadzące swoich firm mogły zakupić samochód osobowy za gotówkę lub poprzez zaciągnięcie kredytu. Teraz mogą także skorzystać z leasingu. Coraz więcej firm leasingowych oferuje taką usługę właśnie dla konsumentów. Jednak nie jest on już tak atrakcyjny jak leasing dla firm. Łączne koszty są porównywalne. Wynika to z tego, że wszystkie opłaty, czyli opłata wstępna, raty leasingowi i cena wykupu liczone są od ceny brutto samochodu zawierającej VAT.

Leasing ma jednak inne zalety. Formalności zawarcia umowy nie są tak skomplikowane jak przy kredytach. Poza tym konsument może liczyć na pakiet dodatkowych ofert i rabatów, który jest naprawdę bardzo bogaty.
rys